Revalidatiecentra De Hoogstraat, Heliomare en Libra Revalidatie & Audiologie houden vertrouwen in een succesvolle implementatie van het EPD van leverancier Nexus. Collega-aanbieder Maartenskliniek staakte onlangs de samenwerking met Nexus. Volgens de drie andere centra is de situatie van de Sint Maartenskliniek ‘niet vergelijkbaar’.
De revalidatiecentra kozen vorig jaar alle vier voor Nexus als nieuwe leverancier van het elektronisch patiëntendossier (EPD). In februari tekende Heliomare in Wijk aan Zee een contract, gevolgd door de Sint Maartenskliniek in Nijmegen, de Hoogstraat in Utrecht en Libra in Eindhoven.
Onvoldoende voortgang
Eind januari liet de raad van bestuur van de Sint Maartenskliniek weten niet met Nexus verder te willen. Volgens de raad van bestuur lukte het Nexus niet om de implementatie vóór de afgesproken opleveringsdatum van 1 juli ‘verantwoord te realiseren’. In een persverklaring stelt de raad van bestuur dat er onvoldoende voortgang geboekt werd in het project en fundamentele vragen onbeantwoord bleven.
Op de vraag welke fundamentele vragen opspeelden, moet een woordvoerster het antwoord schuldig blijven. Ze benadrukt net als de raad van bestuur in het persbericht het gebrek aan voortgang.
Niet vergelijkbaar
De overige drie revalidatiecentra die met Nexus in zee zijn gegaan, laten weten dat ze door de betrokken partijen zijn geïnformeerd over het besluit van de Sint Maartenskliniek. “Dit besluit heeft voor De Hoogstraat, Heliomare en Libra Revalidatie & Audiologie geen consequenties qua besluitvorming of planning”, stellen ze in een gezamenlijke verklaring in reactie op vragen van Dutch Health Hub.
“De situatie van de Sint Maartenskliniek is niet vergelijkbaar met die van de andere drie revalidatiecentra. De Hoogstraat, Heliomare en Libra Revalidatie & Audiologie zijn tevreden over hetgeen al door Nexus is opgeleverd voor hun nieuwe EPD. Dit geeft ons vertrouwen in de samenwerking met Nexus. We kijken uit naar een geslaagde implementatie van het Nexus EPD.”
Vendor lock-in
Het besluit van de Maartenskliniek om te breken met Nexus is opvallend. Met de switch van ChipSoft naar Nexus in april 2023 toonde toenmalig bestuursvoorzitter Mark Van Houdenhoven zijn onvrede over marktverhoudingen op de Nederlandse EPD-markt. Die wordt sinds jaar en dag gedomineerd door ChipSoft, dat 70 tot 80 procent van de ziekenhuizen als klant heeft, en het Amerikaanse Epic.
Aanbieders als de Maartenskliniek worden volgens Van Houdenhoven daardoor zo goed als klem gezet. Van Houdenhoven uitte zijn kritiek op deze vendor lock-in herhaaldelijk in de media. Nu ook SAP-Cerner zich heeft teruggetrokken van de Nederlandse EPD-markt, is Nexus naast ChipSoft en Epic het laatst overgebleven alternatief.
Afwikkeling
De Sint Maartenskliniek is naar eigen zeggen in gesprek met Nexus over de afwikkeling van het contract. Met juridische scenario’s als die van jaren geleden rond het gefnuikte EPD van de Portugese aanbieder Alert, houdt de Maartenskliniek vooralsnog geen rekening. Hoe het verder moet met het EPD in de Maartenskliniek is nog niet duidelijk. Stil staan is in elk geval geen optie, aldus de woordvoerster: “We moeten door, we moeten gewoon een goed werkend EPD hebben.” Nexus laat weten het niet opportuun te vinden om nu commentaar te geven.