AI-chatbot wijst mantelzorger de weg

dutchhealthhub
06 november 2024
4 min

Mantelzorgers raken geregeld de weg kwijt in het doolhof van de zorg. De gratis AI-chatbot Cari van mantelzorgplatform Zorggenoot belooft mantelzorgers met accurate, praktische informatie bij de hand te nemen. “Met Cari willen we betrouwbare informatie gemakkelijk toegankelijk maken op elk moment van de dag”, zegt oprichter Jeroen Vermeulen.  

In totaal telt Nederland zo’n 5,5 miljoen mantelzorgers. Met de groeiende druk op de formele zorg worden ze steeds belangrijker. Toch lopen mantelzorgers tegen veel problemen aan. Met name de combinatie van werk en mantelzorg is zwaar. Veertig procent van de mantelzorgende werknemers heeft lichamelijke klachten. Ze melden zich tot acht keer vaker ziek dan andere werknemers. Maar liefst 18 procent van het totale verzuim is mantelzorg gerelateerd. Eén op de tien medewerkers kan zelfs werk en mantelzorg niet meer combineren.

Wiel uitvinden

Vaak is het niet de mantelzorg zelf, maar het alle geregel die mantelzorgers de das om doet. “Doordat informatie zo verspreid is, zijn ze daar iedere week uren mee bezig en moeten ze het wiel vaak opnieuw uitvinden”, aldus Vermeulen. Met de interactieve, AI-gestuurde vraagbaak Cari wil Zorggenoot mantelzorgers ontlasten door alle benodigde informatie rond zorg, wonen, financiële en juridische aspecten van zorg op één plek samen te brengen. Vermeulen denkt dat dit “een grote, positieve impact zal hebben op het leven van veel mantelzorgers”. Alle reden om Vermeulen enkele vragen voor te leggen.

Hoe werkt Cari? Heeft Zorggenoot een eigen algoritme ontwikkeld of is Cari gebouwd op software van OpenAI of andere grote aanbieder?
“Cari werkt op basis van bestaande algoritmes én eigen ontwikkeling. Het AI-deel is gebaseerd op OpenAI-software, maar draait wel op een eigen cloud zodat we niks delen met derde partijen. Om betere antwoorden te krijgen maken we gebruik van meerdere agents en LLMs. Daarnaast gebruiken wij ook Retrieval augmented generation (RAG). De antwoorden van Cari zijn alleen op eigen content en gevalideerde content van derden gebaseerd. De chatbot geeft dan ook geen antwoord op vragen die niks met het onderwerp mantelzorg te maken hebben.”

Hoeveel gebruikers telt Cari nu de chatbot bijna een maand in de lucht is?
“Cari heeft inmiddels 230 gebruikers. Er komen vooral vragen binnen over zorg en ondersteuning, bijvoorbeeld of er lokale mantelzorgondersteuning is en over soorten van mantelzorg die mogelijk zijn. Daarnaast zijn er vragen over wetgeving en financiën. Welke financiële regelingen kunnen worden aangesproken voor naasten? Waar kun je in de gemeente  je Wmo-aanvraag doen? En: hoe zit het met uitkeringen en hulp bij schulden van naasten? Opvallend is dat 39 procent van de gebruikers na één vraag al een antwoord krijgt waar ze verder mee kunnen.”

Wordt Cari ‘slimmer’ naarmate de chatbot vaker wordt gebruikt?
“Alle antwoorden vormen input voor het ontwikkelen en leren van Cari. Wanneer vragen nog beter beantwoord kunnen worden of er worden vragen gesteld waar de bot geen antwoord op heeft, dan is dat voor ons input om nieuwe artikelen te maken, zodat de bot slimmer word. Ook configureren we de bot constant zodat de antwoorden goed en zo beknopt mogelijk zijn. De recente overname van de Mantelzorgtest is in dit opzicht bijzonder interessant. Die test helpt mensen bij het vinden van een passend aanbod voor hulp en ondersteuning en geeft daarmee inzicht in lokale informatie. Dat is superbelangrijk. Zo kijken we steeds waar we ons aanbod kunnen verbeteren.”

Hoe bekostigt Zorggenoot een gratis dienst als Cari?
“We zien Cari als een belangrijke ontwikkeling om mantelzorg schaalbaar en kwalitatief te houden, zij het altijd met een hulplijn met echte mantelzorgmakelaars als achterwacht. Cari is tot het einde van het jaar op proef openbaar te gebruiken. We geven alle mantelzorgers zo de kans om er gebruik van te maken, waar wij weer van kunnen leren. Voor mantelzorgers die via klanten als werkgevers of gemeenten bij ons komen, werkt de chatbot achter de login nog beter, omdat de bot dan ook de profielcontext meeneemt.”

Komt jullie boodschap aan bij werkgevers, gemeenten en zorgorganisaties?
“We zien veel interesse en groeien hard. Werkgevers hebben een direct commercieel belang bij het verminderen van verzuim onder mantelzorgers en bij het behoud van mantelzorgende medewerkers. Gemeenten hebben de wettelijke opdracht om mantelzorgers te ondersteunen. Dit doen zij veelal nog niet online. Of het online informatiepunt is niet ‘slim’, waardoor mantelzorgers nog niet goed geholpen worden. Met ons platform, hulplijn en AI-chatbot kunnen we samen met de gemeente en welzijnsorganisaties efficiënter werken met een hogere tevredenheid. Dit is hard nodig nu het aantal mantelzorgers zo toeneemt. Voor zorgorganisaties geldt dat onze chatbot nauw aansluit bij het adagium ‘eerst zelf, digitaal, thuis, met hulp van derden en dan pas formele zorg’. Ons platform biedt een steunpunt waardoor de mantelzorger overeind blijft en de formele zorg niet of minder hoeft in te springen. Bovendien krijgen zorgverleners minder vragen, waardoor er tijd wordt vrijgespeeld voor andere cliënten.”

 

 

 

logo DHH
Dit is een artikel van Dutch Health Hub. Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws uit de zorgsector? Neem dan een kijkje op de hub en meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde artikelen