Anne Marie Weggelaar: Succesvol innoveren? Luister naar zorgprofessional’
Anne Marie Weggelaar hoopt op Zorg & ict veel zorgprofessionals te zien. Want hun stem is cruciaal als het gaat om succesvol innoveren. Op de Tech Mailstage deelt ze drie lessen voor succesvol innoveren. En benadrukt ze de belangrijke rol van professionals. Als ‘bijzonder hoogleraar Innovatie en Transformatie van de zorg’ ziet ze nog veel te veel voorbeelden van hoe het niet moet.
Kom ook naar de sessie ‘Innovatie door databeschikbaarheid op weg naar echte transoformatie in de zorg’ van Anne Marie Weggelaar. Op woensdag 9 april is zij om 14.00 uur keynote spreker op de Tech Mainstage van Zorg & ict. Registreer je voor gratis toegang.
Les 1. Honderd procent veiligheid bestaat niet. En is niet nodig
“Omdat een innovatie per definitie nieuw is, zijn er vaak geen regels voor binnen zorgorganisaties. Iedere afdeling moet er dus regels voor bedenken. En die regels moeten waterdicht zijn voor de volgende afdeling zich erover mag buigen.
“Die eisen die aan de veiligheid van bijvoorbeeld software gesteld worden, zijn echt ongekend. Zo heeft De Nederlandse bank dit niet eens geregeld. Natuurlijk is een elektronisch systeem niet honderd procent veilig, maar dat was het papieren systeem ook niet. Kunnen we die twee niet tegen elkaar wegstrepen? Wat is een aanvaardbaar risico?”
“Om dat te bepalen, moeten we luisteren naar zorgprofessionals. We hebben hun de stem nodig die een beetje ‘kalibreert’. Is dit nou een aanvaardbaar risico of niet? Neem nou een tilrobot. Is het erg als er een heel klein risico bestaat dat iemand eruit valt? Wie garandeert mij dat mijn moeder niet valt als die door een zorgprofessional wordt opgetild? “
Les 2. Kijk naar het ecosysteem. Iets nieuws in iets ouds proppen, levert alleen maar extra werk op
Nieuwe technologie inpassen in oude werkprocessen levert alleen maar extra werk op, aldus Weggelaar. “In Nederland hebben we jarenlang gedacht ‘als het werkt moet je het implementeren’. Uitrollen is dan niet meer dan platwalsen. Zo werkt het niet. Een nieuwe manier van werken vraagt een nieuw ecosysteem. Mensen moeten ermee aan de slag. Wat betekent het voor hun werk? Wat doet het met de werkprocessen? Als je het oude systeem in stand houdt en er een nieuw systeem naast zet, heb je alleen maar extra mensen nodig. Terwijl je juist tijd wilde besparen.”
Les 3. Los het echte probleem op. Ga uit van feiten en niet van vermoedens
Als een innovatie eindelijk op de werkvloer is, blijkt nog te vaak dat die net niet het probleem oplost waar de zorgprofessionals tegenaan liepen. Die krijgen er dan in het ergste geval alleen maar werk bij. “Neem nou die apparaten om steunkousen aan- en uit te trekken. Het idee was goed. Maar de systemen die er nu zijn, vragen nog veel te veel kracht. Die lossen het probleem dus niet op.”
“Nieuwe producten zouden ontwikkeld moeten worden op basis van vragen van de werkvloer. En niet op basis van vermoedens. Vraag voordat je iets gaat ontwikkelen aan zorgverleners waar ze nu precies tegenaan lopen. En wat ze echt zou helpen.”
En als de product of dienst er eenmaal is, blij dan overleggen. Voldoet het niet, zoek dan samen een oplossing. “ Wat ik nu te vaak zie, is dat er op basis van een probleem een oplossing geleverd wordt die net niet lekker werkt. Dan moet je niet zeggen ‘Piet is een slechte leverancier, die heeft mij niet geleverd wat ik verwacht had’. En dan vooral geen ruzie gaan maken over het contract. Leer samen van de gemaakte fouten en ga door tot een product hebt dat werkt zoals het zou moeten werken volgend de eindgebruiker.”
Artikel door Maaike Zweers, Dutch Health Hub